Colecistectomia laparoscopică

Sala de operatii BariClinic

Colecistectomia este operația prin care se îndepărtează colecistul. Colecistul poartă și denumirea de veziculă biliara (lat. vesica fellea) iar în termeni populari i se mai spune si bilă sau fiere (de la gustul lichidului conținut de aceasta).

Termenul de bilă definește pentru medici strict lichidul produs de ficat (aproximativ 1000ml pe zi), excretat de acesta prin canalele hepatice drept si stâng în canalul hepatic comun si de aici prin canalul coledoc în duoden. Vom folosi în continuare termenul de bila doar pentru lichidul amintit pentru a evita confuziile.

Colecistul are în special rol de rezervor pentru bilă dar și concentrează bila și reglează  debitul ei spre duoden. Se întelege prin urmare  că vezica biliară nu produce bilă.

Ca orice alt organ din corpul nostru și colecistul se poate îmbolnăvi. Cele mai frecvente afecțiuni ale sale sunt:

• litiaza veziculară (pietre)
  • colesteroloza
  • polipii colesterinici
  • cancerul de colecist

Litiaza veziculară

Cauzele care determină colecistul să producă pietre sunt în special genetice dar un rol important il are fară îndoială și alimentația. Scăderea semnificativă în greutate (indiferent dacă prin dietă sau în urma unei operații bariatrice) favorizează formarea pietrelor în colecist.

Cum se manifestă aceată boală? In general prin episoade dureroase abdominale sub formă de colici numite crize biliare. Acestea se pot însoți (fără să fie deci obligatoriu) de greață, vărsături, dureri de cap, intoleranță la anumite alimente.

Între episoade nu există niciun simptom. De asemenea până la primul episod pacientul nu simte absolut nimic anormal, litiaza biliară fiind denumită asimptomatică.

Cum se stabilește diagnosticul?

Suspiciunea se ridică pe baza simptomatologiei clinice și trebuie confirmată de investigațiile imagistice, cea mai raspandita metoda fiind ecografia abdominala.

RMN-ul și mai ales varianta sa înalt specializată în caile biliare  -colangioRMN-ul este destinat unor cazuri particulare în care este nevoie de o explorare mai precisă a colecistului și mai ales a cailor biliare intra și extra-hepatice.

Care este tratamentul?

Singurul tratament care vindecă este cel chirurgical. Termenul de vindecă trebuie înteles in nu mai puțin decât trei direcții:

1. îndepărtează suferința
  2. previne recidiva
  3. previne complicațiile

Tratamentul medicamentos al unei crize biliare nu face decât să îndepărteze suferința dar nu previne o altă apariție a unei crize și nici complicațiile. Incercările de a găsi medicamente eficiente pentru dizolvarea chimică a pietrelor au eșuat până în prezent.

Tratamentele naturiste sunt extrem de periculoase și doar disperarea oamenilor în suferință permite supraviețuirea șarlatanilor. Am avut foarte mulți pacienți pe care i-am operat (majoritatea în stadii avansate de boală) și care urmaseră tratamente naturiste, unele dintre ele greu de imaginat (de ex. măr ținut în petrol lampant).

Care sunt complicațiile litiazei veziculare?

1. colecistita acută litiazică
  2. fistulele colecisto-coledociene sau colecisto-digestive (duoden sau colon)
  3. migrarea pietrelor din colecist cu icter, pancreatită acută sau ocluzie intestinală (ileus biliar)
  4. cancerul de colecist. Succesiunea calcul-cancer de colecist denumită și calculo-cancer este un fapt cert dovedit de multă vreme.

Frecvența producerii acestor complicații la un om cu pietre în colecist este foarte mare.

Colecistectomia laparoscopică presupune îndepărtarea pe cale laparoscopică a colecistului (impreună cu pietrele sale) pe cale minim-invazivă video-asistată (adică laparoscopic).

vop